Utan någon historia har vi ingen framtid

Without history, we have no future

Historia lär oss ta ansvar och ger erfarenhet att möta olika problem. Vi får perspektiv och den skänker oss fördjupade insikter i världen runt omkring oss.

In the 1970s I worked as an illustrator at Volvo and later as a designer at the Luxor Industri AB and Volvo AB.
In the 1980s I started the company Söderholm Design. Stiga, Saab, Volvo and Esab were my main customers.
In the 1990s I managed the Söderholm Design Company until 1998 when I got the opportunity to start Semcon design department.
2000s, I was responsible for Semcon Design as Design Manager until 2005. Then I formed, together with Kenneth Magnusson, Dacat AB where I was responsible for the design department with projects in our studio, and to help our clients with resources in their studios.
In the 2010s, I was Design Manager at Dacat until 2012 when I started Idexer AB

1970-talet jobbade jag som tecknare på Volvo och senare som designer på Luxor och Volvo.
1980-talet drev jag företaget Söderholm Design. Stiga, Saab, Volvo och Esab var mina huvudsakliga kunder.
1990-talet drev jag företaget Söderholm Design och 1998 startade jag Semcons designverksamhet.
2000-talet ansvarade jag först för Semcon Design som Design Manager för att 2005 tillsammans med Kenneth Magnusson bilda Dacat AB där jag ansvarade för designverksamheten.
2010-talet var jag designansvarig på Dacat fram till 2012 då jag startade Idexer AB.

Stiga PARK Åk-gräsklippare, s.k. Rider med klippaggerigatet monterat fram.

 

Stiga Garden åkgräsklippare

 

Fison inhallator. Det första designprojekt jag tog fram i 3D Studio (DOS)

 

ESAB Aristototig är minstingen i en serie svetsar som blev mycket poppulära. Genom att ha manöverpanelen vinklad och på sidan blev den lättarbetad. Svetsen fick också på så sätt en bättre kyling då gavlarna kunde få stora ventilationsfilter.

 

Designskiss av STIGA trädgårdstraktor

 

Motorreglage TX Controls för motorbåtar med innombordsmotorer. I serien ingår ett antal modeller för bland annat utombordsmotorer, segelbåtsreglage mm. De 2 stora fördelarna med denna serie jämfört med tidigare och med konkurrenterna är att man kan justera alla funktioner utan att lossa reglaget ooch att reglaget är låst för oavsiktlig manövrering utan växellägen framåt/bakåt med en naturlig vridrörelse då man har ett handgrepp på rätt sätt.

 

ESAB Original serien

ESAB Profesionella Mig svetsar

ESAB Maxi Bantam. En serie enklare bågsvetsar, pinnsvetsar.

STIGA MULTICLIP. En serie gräsklippare som klipper av gräset och sedan klipper avklippet till små delar som ska återgöda gräsmattan.

 

STIGA Collector. En serie gräsklippare som klipper och samlar upp gräset.

 

STIGA Traktorer för gräsklippning och olika trädgårdsarbeten.

 

Sävsjö Husvagn .

 

STIGA Trimmer

MAXI Stylingkit för Volvo 760 och 740. Spoiler och kjolar runt om och en bakre vinge med anslutning till C/D-stolpen

 

QLN Signatur. Nils och Mats hade stor framgång med sin Hi-Fi högtalare QLN One. När de skulle utveckla en ny större modell fick jag möjligheten att påverka designen med små justeringar av vinklarna på lådan och den "maffiga" rundade baffeln som blev mycket uppskattad.

STIGA TORNADO Gräsklippare med sidoutkast. Sveriges poppuläraste torp- och sommarstugeklippare. Det har visar designmodellen för den nya modellen med en infästning av styret som motverkar "vita fingrar" genom att minska vibrationerna från motorn (inte monterad på bilden). Jag modellerade vid den här tiden i lera på ett block av frigolit. För att få den blanka och något mer oömma ytan sprayade jag med sprutspackel och billack på burk som man hittar på Biltema.

 

Illustration av Stena Bulks fartyg "Stena Arctica". Mixed-media på papper.

 

Illustration för Volvo PVÖ, en avdelning som ansvarade för produktionsutveckling inom Karossbyggnation, Mätning, Lackering och Montering av Volvo Personvagnar. Vattenfärg på papper.

 

Under 1980-talet fanns det ett stort behov av "Over-Head" bilder som jag producerade en hel del av.

Jag gjorde först en teckning som dessa. Sedan gnuggade jag text på ett transparent ark som jag monterade ovanpå varefter jag lämnade in till kopiering för färdig OH film.